Få vores Guide til vinterfriluftsliv
Du tilmelder dig samtidig vores nyhedsbrev.
Tilmeld mig!

Vandrestøvler

Fodtøj – din kontakt til underlaget

Udgivet af

Store støvler, bløde støvler, små sko, spidse sko, lave støvler, vandtætte sko, sandaler og bare tæer. Disse er bare en lille del af udvalget du kan bruge på dine ture. Hvad du tager på fødderne afhænger af hvad du er vant til og hvad du føler dig bedst tilpas i. Derudover kan der være krav og hensyn i forhold til den aktivitet du deltager i, som fx klatring, brevandring, kajakroning, sommervandring eller vintervandring. Der er dog visse generelle pointer du kan tage med dig, når du skal vælge hvilket fodtøj du vil bruge, uafhængigt af aktivitet.

Når du vælger fodtøj, mener jeg, at der først og fremmest er 3 ting du bør overveje:

  • Træningstilstand
    • Er du vant til at bevæge dig i sammenligneligt terræn og hvor ofte gør du det?
  • Oppakning
    • Hvor meget oppakning skal du have på ryggen?
  • Distance
    • Hvor langt skal du gå og i hvilken type terræn?

Nogen gange kan der være specifikke krav til fodtøjet og dette vil selvfølgelig indskærpe udvalget. Hvis din tur fx indbefatter brevandring med stegjern, skal dine støvler være egnet til dette og hvis det er en kajaktur skal fodtøjet være fleksibelt nok til at have nede i kajakken eller måske vil sådan en tur kræve mere end ét sæt fodtøj.

Hvis vi starter med træningstilstand, så kan du ofte vælge lettere og mindre stift fodtøj, jo mere du er vant til terrænet og jo oftere du færdes i noget sammenligneligt. Det betyder nemlig at du er god til at placere fødderne og ubesværet kan finde den mindst vanskelige rute. Derfor behøver du ikke kraftigt fodtøj til at beskytte dine fødder, da du ofte vil undgå fodplaceringer på skarpe kanter og ikke slår fødderne i sten.

Når størrelsen og vægten på din oppakning har betydning, er det fordi det svækker dig ved at gøre det sværere for dig at holde balancen og nedsætter din reaktionstid. Med en tung rygsæk kan det være sværere at gribe dig selv når du er tæt på at snuble eller det forstærker vridninger og mindre belastninger. Som regel vil jeg råde dig til at bruge kraftigere fodtøj jo større oppakning du har. Fodtøj som går længere op ad benet og dækker anklen, støtter ledet og gør det mindre betydeligt med små vrid og grovere fodplaceringer. Kraftigt fodtøj med stivere sål gør det også nemmere at placere fødderne da selv små sten, spidser eller kanter ikke kan mærkes gennem sålen.

Jo længere distance du skal bevæge dig, jo mere tid vil du bruge på fødderne, og så bliver din fødder trætte. Når dine fødder bliver trætte vil du have sværere ved at lave præcise fodplaceringer og bruge mindre sten eller kanter at gå og stå på. Når fødderne bliver trætte er der risiko for, at foden falder mere sammen og du får svært ved at stramme op i tæer og fodbalder. Dette betyder at du dermed vil sætte foden fladt ned frem for at placere foden på udvalgte steder, og der er rent faktisk en forskel mellem ”bare” at sætte sine føder frem foran sig, og så at placere sine fødder mere hensigtsmæssigt. Det kan være svært at kende forskel i nemt terræn som på større stier og flade ruter, men har du prøvet en smal skovsti eller vandret i fjeldene, ved du at der sjældent er fladt og at du er nød til at finde plads til dine fødder for hvert skridt. Når du placeret fødderne fladt i ujævnt terræn er der større risiko for fx at snuble eller vride i ankelleddet og man kommer hurtigt til at bevæge sig langsomt frem, da man spænder mere op end nødvendigt, for netop at holde balancen. Her kan det være en fordel med mere kraftigt fodtøj til at støtte foden.

Et slag for lettere fodtøj

Jeg har en gang hørt at 100g på fødderne er 1kg i rygsækken. Jeg er usikker på om det er en præcis gengivelse, men pointen er den samme. Du kan også forestille dig hvor mange skridt du tager i løbet af en dag, og hvor meget vægt du derved skal flytte frem og tilbage – så fodtøjets vægt er ikke uvæsentligt.

Letvægt er ikke første prioriteten, men når du efter at have læst ovenstående afsnit har fundet nogen ideer til dit fodtøj, så bør du som det sidste vælge det letteste alternativ. Du vil med lettere fodtøj føle, at det er nemmere at bevæge sig, kunne lave bedre fodplaceringer og blive mindre træt. Let fodtøj er ikke nødvendigvis sko, selv på støvler kan der hurtigt være flere hundrede gram i forskel, tag bare en kunststof- eller læderstøvle. Der er fordele og ulemper ved begge materialer og den ene er vægten.

Lettere fodtøj er ofte ikke så stift og støttende, så det er også en overvejelse for dig, hvis du har brug for støtten på grund af terrænet, oppakningen eller din træningstilstand.

I den helt lette ende, findes der minimalistisk fodtøj, barfodsfortøj, jesussandaler eller bare fødder. Hvis du overvejer denne type fodtøj eller intet fodtøj, så ligger den vigtigste overvejelse på sikkerheden og risiko for skade på fødder der gør at du ikke kan fortsætte din tur. Først og fremmest skal dine fødder være trænet til denne type fodtøj og så skal du overveje om der fx er risiko for snit og skader forårsaget af mindre eller større genstande i terrænet. Der rigtig meget at fortælle om dette emne, men det vil jeg lade Sarah skrive om i et senere blog.

Hvor stort et problem er våde fødder?                                           

I min verden er våde fødder ikke et særligt stort problem, hverken sommer eller vinter. Jeg synes selvfølgelig ikke at våde fødder er fedt, og jeg er også klar over at våde fødder over tid kan give problemer og smerter, og at våde fødder kan være en meget kold fornøjelse for din generelle kropsvarme. Men våde fødder afskrækker mig ikke, og de burde heller ikke afskrække dig eller fylde alt for meget i din bevidsthed hverken før eller under din tur.

Vandtæt fodtøj er ikke bare tæt fra vand udefra men også vand indefra. Det vil sige at du på varme dage eller ved hårdt arbejde vil få våde fødder af sved, og hvis dine sko så ikke kan ånde eller lade vinden passere gennem vil sveden ikke fordampe – og dermed give våde fødder. Så varme og svedte fødder indefra udgør samme risiko som våde fødder af fugt udefra.

Det kan være fornuftigt at beskytte dine fødder mod fugt hvis du ved, at det kan blive et problem for dig. Især om vinteren hvor det kan være et problem at have kolde fødder, skal du også være opmærksom på sne og sjap som ligger sig på fodtøjet og langsomt siver ind.

Du kan dog efter min mening med få forholdsregler og rutiner sagtens tage på ture uden vandtæt fodtøj, selvom der er garanti for våde fødder.

  • Så længe du er aktiv vil du kunne holde fødderne varme selvom de er våde. Hvis det er meget vådt så brug for eksempel uldstrømper som holder bedre på varmen på trods af fugt. Hvis du kan tørre sokkerne i løbet af dagen så vælg tyndere strømper i kunststof som ikke holder på fugten.
  • Når dagen er omme skal du pleje dine fødder. Tør dem, brug evt. babypudder for at suge fugten ud af huden og smør dem med fugtgivende creme. Hav et par lejrsokker som kun bruges i lejren, i soveposen eller på fjeldstuen. Hvis du har våde sko så brug fx en plasticpose som beskyttelse af dine tørre sokker i lejren, hvis du ikke har andet fodtøj at tage på.
  • Skiftesokker til dagen er kun brugbare hvis dine sko ikke holder på vandet og du ved, at du ikke igen skal gennem et vådt område. Ellers er det bedre bare at beholde de våde sokker på og gemme sokkerne til dagen efter som måske er tørrere! Tørre sokker i våde sko, hjælper ikke meget.

Hvis du bruger vandtæt fodtøj, er det vigtigste at sørge for ikke at få vand ind, da fodtøjet holder på vandet indefra også. Den vandtætte liner tørrer også meget langsomt. Der er selvfølgelig forskel på at have våde fødder om sommeren og om vinteren, men dette er mest i forhold til tørring af støvler. Om sommeren kan du være heldig at tørre dit fodtøj, mens det om vinteren er mere sandsynligt at de fryser til. Men selv om sommeren bliver det svært at tørre fodtøj og derfor er det vigtigste at du passer på fødderne når de er i lejr, for det bliver højst sandsynligt fugtigt fodtøj de skal i dagen efter.

Hvis du på din tur ved, at du skal vade over og gennem vandløb skal du på forhånd have besluttet om du vil gøre det i dit fodtøj eller ej. Det som taler for, er beskyttelse af dine tæer og fødder, og du vil lettere kunne placere dine fødder i vandløbet uden at bekymre dig over hvad du træder på. Ulempen er selvfølgelig meget vådt fodtøj. Hvis du vælger ikke at bruge dit primære fodtøj kan du medbringe sandaler eller noget lettere fodtøj, fx et par gamle løbesko, især hvis du i forvejen er i støvler. At vade barfodet vil jeg kun anbefale i små vandløb, hvor der ikke er dybt og meget lidt strøm. Barfodet kan du hurtigt skære eller slå dig, og du vil være mere forsigtig og tilbageholden i en situation hvor du skal reagere hurtigt.

Mit personlige valg

Det fleste er nok blevet nysgerrige på mit personlige fodtøj, og her er jeg klart til den lette slags, men ikke over i den minimalistiske. Som eksempel vandrer jeg hovedsageligt kun i sko hele sommeren. Jeg bruger grove sko eller terrænløbesko. De har en forholdsvis hård sål, så jeg ikke mærker de mindre ujævnheder og skarpe sten. Jeg er vant til at løbe i det samme terræn, så jeg har meget nemt ved at vælge gode fodplaceringer og har derfor ikke brug for den ekstra beskyttelse en støvle fx vil give mig. Skoene tørrer også hurtigere og jeg går derfor gennem både større og mindre vandløb uden at tænke over at få våde fødder. Hvis jeg skal på en lang tur i krævende terræn med stor oppakning har jeg ofte en halvstøvle på som akkurat kryber over anklen for at give lidt ekstra støtte, denne er også uden vandtæt membran da jeg aldrig har oplevet ikke at skulle krydse vandløb eller vådområder på fjeldet i Norge

Om vinteren får jeg næsten altid fugtige fødder af sved. Jeg mærker ikke meget til det så længe jeg er aktiv, men når vi kommer frem til lejren skifter jeg altid til tørre sokker, og tager bivuaksko og fodposer på. Så tørrer både mine fødder og støvler. Om aftenen inden jeg ligger mig til at sove kigger jeg til fødderne og smører dem hvis nødvendigt med noget plejende og fugtighedsgivende creme. Hvis det ikke er muligt at skifte til andet end støvler, så gemmer jeg mine tørre sokker til jeg skal i soveposen. Næste morgen varmer jeg hurtigt både fugtige sokker og støvler op når jeg er aktiv.

Til mere inspiration så kan du læse mere om vandrefodtøj her hos Friluftsland, hvor de bl.a. sammenligner støvler, sko og sandaler.

 

About Kristian Torp

Turleder, stifter og medindehaver
Kristian er en erfaren turleder og dygtig underviser med et fantastisk øje for gæstens kompetenceudvikling. I Nordisk Friluftskompani står Kristian bl.a. for produktudvikling, organisering af ture, salg og markedsføring. Du kommer især til at se ham på fjeldski, i packraft, på cykel og i vandresko.

Kommenter med Facebook