Få vores Guide til vinterfriluftsliv
Du tilmelder dig samtidig vores nyhedsbrev.
Tilmeld mig!

Kortlæsning

Kunsten at finde vej. Alle kan lære ikke at fare helt vild!

Udgivet af

At kunne orientere og navigere er en hjørnesten for at tage på sine egne ture. Du behøver ikke at være på niveau med hverken en orienteringsløber eller professionel guide, for at tage på dine egne ture i naturen, men jeg vil anbefale dig at have en basis forståelse for denne ”kunsten at finde vej”. Uanset om din tur foregår på en opmærket rute, på små dyrestier eller helt uden for stier, så er det en kæmpe fordel, hvis ikke en nødvendighed, at du kan finde ud af hvor du er på din rute og i terrænet. Det er godt at vide hvis du får brug for at tilkalde hjælp, men det kan rent lavpraktisk gøre din tur lettere ved at du kan følge med i løbet af dagen og vide hvor langt du er, hvor langt der er til din næste lejr og måske hvor langt til næste vandløb hvor du vil tanke vand.

Til at starte med, så handler det om at du skal bruge dine sanser, og blive bedre til at lægge mærke til hvad de fortæller dig. En stor del af kunsten er erfaring, og den kan du kun opbygge ved at bevæge dig ud og aktivt lægge mærke til ting og aktivt bevæge dig rundt, mens du hele tiden prøver at vide hvor du er og hvor du er på vej hen. For at vende tilbage til sanserne så bør du kigge op og se hvad der findes omkring dig. Er der en bæk, en mose, en klippe? Går det op eller ned? Nogen gange er det mest værdifulde, at lægge mærke til hvad der sker under ens fødder, det fortæller dig nemlig hvor du har været. Læg også mærke til om du går med vinden i ryggen, og hvis du pludselig får den i ansigtet er du måske begyndt at afvige fra din planlagte rute? Solen og stjernerne kan også fungere som ledetråde.

At orientere sig, handler i første omgang om at vide hvad der findes omkring en selv. Når du har indhentet denne information, kan du prøve at forestille dig hvor du befinder dig på din rute, og eventuelt sammenholde det med dit medbragte kort. Et kort og et kompas, eventuelt sammen med et ur er nogle meget grundlæggende værktøjer til hjælpe med din orientering og navigation.

fjeldski-turkortJeg har altid et kort med på tur, selv på korte ture på markerede stier. Det er ikke altid at stien er rigtig markeret, måske viser det sig at stien er gammel og nogle markeringer mangler eller der er kommet flere nye til! På samme måde er det en konstant øvelse at læse kort og terræn. Hvis du altid har et kort med, så vil du hurtigt vænne dig til, og blive bedre til at læse kortet og sammenholde det med hvad du ser når du orienterer dig. At læse et kort er som at lære et nyt sprog, men heldigvis er det et billedsprog og er ofte internationalt med brug af de samme symboler på de fleste kort. Jeg vil ikke forsøge at lære dig at læse kort i dette blogopslag, men på friluftskort er der altid en symbol forklaring, så du let kan oversætte symbolerne til et sprog du forstår.

Kompasser findes i mange afskygninger og størrelser, med eller uden spejl, med eller uden klinometer, med forskellige målestoksforhold og koordinatsystemer. Det eneste kompasset dog kan, er at vise dig hvilken retning magnetisk nord befinder sig i, resten er små hjælpeværktøjer som kan lette din navigation, men kompasset kan på egen hånd kun vise dig nord, og altså ikke finde vej for dig! Det betyder også at du ofte kan nøjes med et meget simpelt kompas, og der findes også mange andre måder at finde nord på. Fx er de fleste kirketårne østvendte, træerne på især vestkysten i Danmark peger mod øst på grund af den kraftige påvirkning fra vestenvinden, mos gror ofte på den nordlige side af træerne så de er beskyttet mod solen og myretuer er ofte placeret sydvendt da de har brug for varmen. Alt dette fokus med nord er især for at vide hvilken retning du bevæger dig eller ser. Ved at kunne udpege nord kan du nemlig også udpege de tre andre verdenshjørner og samtidigt vende dit kort så det også stemmer overens med verdenshjørnerne og dermed lette din orientering.

Uret kan være essentielt for at give dig en idé om hvor hurtigt du bevæger dig. Ved at vide hvor lang tid du bruger på en given distance, kan du bedre vurdere din strategi for din videre færd, og også om det overhovedet er realistisk at nå hvad du har planlagt. Det er en god vane at holde øje med klokken og sammenholde det med hvor du er kommet til og hvor du forventede at være. Terrænet vil altid variere i løbet af turen og dagen, og på samme måde vil din hastighed. Det kan derfor være en rigtig god idé at være bevidst om variationer, der kan have indflydelse på din hastighed og dermed din tid, i løbet af din tur, frem for at lade sig overraske sidst på dagen.

At navigere er at lave en strategi for at finde frem til dit mål og have en plan for hvordan du ønsker at gøre det. Det er en strategi, og det er både at lave en før du drager afsted, men også løbende at evaluere på den og eventuelt ændre eller justere den. For at give dig noget at starte med. kan du prøve at bruge de 5 D’er:

  • Distance
    • Hvor langt er der til dit mål?
  • Direction
    • Hvilken retning skal du bevæge dig i?
  • Description
    • Hvad forventer du at se på din rute, er der noget unikt du kan forvente at finde som kan forsikre dig om at du er på rette vej?
  • Duration
    • Hvor lang tid regner du med, at det vil tage dig at nå dit mål?
  • Dangers
    • Er der nogen farer på din vej?

De 5 D’er kan hjælpe dig med at lave en strategi, og indeholder de mest basale informationer du skal bruge for at finde frem til dit mål. Når du har lavet en strategi, kan du så prøve at følge den. Den gode strategi kan nogen gange følges uden at se eller bruge kortet undervejs, hvis du fx har nogle gode fokuspunkter undervejs som et kryds, et hus eller andet tydeligt og genkendeligt. Jo dygtigere du bliver og jo mere komplekst terræn du bevæger dig ud i, jo flere værktøjer vil der være at lære og gøre brug af for at styrke din navigation.

Hvis du alligevel på et tidspunkt ikke ved hvor du er, også kaldet faret vild, så tag det helt roligt. Vigtigst af alt er ikke at forværre situationen ved at fortsætte med at bevæge dig i håbet om at genfinde din rute eller pludselig se noget bestemt og vide hvor du befinder dig. Dette forværrer ofte situation og gør det sværere at finde ud af hvor du er havnet. Start i stedet med at finde ud af hvornår du sidst var sikker på hvor du var. Måske er det nemmeste at gå tilbage dertil, og ellers så tænk over hvad der er sket siden, hvordan har terrænet opført sig under dine fødder, har du set nogle bestemte terrænformationer eller andet fast og synligt i terrænet som du kan genfinde på kortet? Find altid flere punkter som du kan matche med kortet, hjernen er meget kreativ og vil ofte gerne hjælpe dig med at få det hele til at passe sammen, selvom det ikke er rigtigt.

Det vigtigste er at samle en masse information for dermed at mindske det mulige område du befinder dig i. Hvad kan du se? Hvor lang tid er der gået fra det sidste kendte punkt, kan du måske se mere hvis du går frem mod et bedre sted i terrænet? Hælder terrænet, er der en bæk eller et dige, kan du se nogle toppe som du måske kan tage en pejling mod, for at vide hvilken retning du ser dem? Hvis ikke du kan genfinde dig selv ved hjælp af flere af disse genkendelige ting i terrænet, så prøv at gå tilbage den vej du kom. Det bedste råd er dog, at huske at følge med og konstant orientere dig fra start. Du behøver ikke stoppe hvert femte minut og se på kortet og finde ud af præcist hvor du står, men sørg for mentalt at notere hvad du kan se og hvad du bevæger dig hen over og langs med. På den måde vil du ofte ikke fare rigtig vild til at starte med, og du vil faktisk altid have en rimelig god idé om hvor du cirka står, og derfra er det meget nemmere at genfinde dig selv, hvis du pludselig er uopmærksom eller vejret eller sigten forværres.

Til mere inspiration og yderligere forklaring på simple metoder til at blive ved med at kende din placering på tur, så læs Andres Skurka’s blog om “Dead-reckoning navigation” her. Vil du gerne i gang med kort og kompas og ikke ved hvor du skal starte, så kig forbi det danske find-vej-i projekt, hvor du har muligheder for at printe et kort og gå på voksen-skattejagt i dit nærområde.

 

About Kristian Torp

Turleder, stifter og medindehaver
Kristian er en erfaren turleder og dygtig underviser med et fantastisk øje for gæstens kompetenceudvikling. I Nordisk Friluftskompani står Kristian bl.a. for produktudvikling, organisering af ture, salg og markedsføring. Du kommer især til at se ham på fjeldski, i packraft, på cykel og i vandresko.

Kommenter med Facebook