Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev





Blog - Pakkeliste 1 ud af 3-1

Pakkelister til friluftstur

Udgivet af

En pakkeliste er et dokument skabt til at vejlede dig under pakningen af din taske til en forekommende tur. Afhængigt af hvem du er, og her mener jeg dit erfaringsniveau og dit kendskab til miljøet du skal rejse i, og afhængigt af hvem der har skrevet pakkelisten – så skal den hjælpe dig med ikke at glemme noget udstyr som er nødvendigt for turens gennemførelse og/eller huske dig på noget af det udstyr som du tidligere synes du har manglet på en lignende tur.

Inden vi overhovedet kommer til selve listen med udstyr, er det nemlig interessant først at overveje følgende:

  • Har jeg erfaring med den aktivitet turen baserer sig på?
  • Har jeg kendskab til området jeg skal færdes i, også på denne årstid?
  • Har jeg selv skrevet pakkelisten, og hvis ikke, hvem har så og for hvem?

Min pointe er at en liste er statisk, og det er dine friluftsture sjældent. Derfor kunne jeg godt tænke mig, lidt provokerende, at stille spørgsmålstegn ved hvor brugbar en pakkeliste egentlig er?

Mit ønske er først og fremmest og give dig de bedste muligheder for at træffe dine egne beslutninger og danne dig dine egne erfaringer, så du kan klare dig selv, få en højere grad af mestringsfølelse og mere lade dig inspirere af sådanne lister end at lade dig styre af dem og andres erfaringer.

Så hvor brugbar er en pakkeliste? Jeg er personligt holdt op med at bruge nogen form for liste når jeg pakker, så for mig er en pakkeliste ikke særlig anvendelig. Det har helt sikkert noget at gøre med, at jeg har pakket min rygsæk rigtig rigtig mange gange, så noget af processen er blevet automatisk. Men for dig som måske har mindre erfaring vil en form for pakkeliste kunne være en hjælp, især hvis du skal på tur i et område du måske ikke kender så godt, på en ny årstid eller med en ny aktivitet. Derfor vil jeg selv altid kalde en pakkeliste for vejledende.

En vejledende pakkeliste er god, da den sørger for at du bliver husket på det obligatoriske som fx udstyr til at sove med og lave mad på. Dernæst skal du tænke på din beklædning og dit fodtøj, for til sidst at overveje udstyr til sikkerhed, ekstra velvære og hygge.

Hvordan du ender med at pakke, og hvad og hvor meget afhænger igen af hvem du er, og hvad du har fokus på. Jeg er selv i en periode hvor jeg har fokus på bevægelse og forflytning, så på mine personlige ture ønsker jeg at flytte mig langt for at se så meget som muligt. Det betyder at jeg i min pakning prøver at holde mig til det mest nødvendige udstyr, ved at minimere alt det ekstra og fx skiftetøj.  Men hvis du selv holder af at lave lejr, sidde længe oppe eller måske bruge tid på at holde pauser undervejs til at fiske eller bare nyde nuet, så skal du pakke anderledes med mere fokus på udstyr som kan gøre det behageligt og varmt for dig. Uanset hvilken type tur man er til, vil jeg mene at man bør gennemgå følgende kategorier under sin pakning:

  • Beklædning og fodtøj
  • Overnatning
  • Mad og drikke
  • Sikkerhed og orientering
  • Hygiejne
  • Hygge

Med svarene på ovenstående spørgsmål kan du nu bedre udvælge typen og mængden af det udstyr du ønsker at medbringe på din tur. Jo mere kendskab og erfaring du har fra lignende ture, jo sikrere kan du være på dit udstyrs valg, og det vil ofte også betyde at du kan medbringe mindre udstyr da risikoen for uventede situationer bliver mindre.

Når jeg nu vil prøve at præsentere en måde at gribe udvælgelse og pakning an på, vil det være med udgangspunkt i min personlige ønsker til en friluftstur. Det er vigtigt når du selv prøver at overføre mine eksempler på din egen pakning, at du kun lader dig inspirere, og justerer i forhold til dine egne ønsker og mål til din friluftstur.

 

Beklædning og fodtøj

Beklædning og fodtøj er noget af det vigtigste, da det er det udstyr du bruger mest og opholder dig i under hele turen. Det skal kunne holde dig behagelig under aktivitet, og sørge for at du kan holde varmen ved pauser og i lejren. Netop denne udstyrsgruppe er noget af det sværeste at ramme rigtigt, da det er et akut personligt behov på tur som skal dækkes. Din oplevelse med dette er meget påvirket af vind og vejr, og vil være en anden selvom du går den samme rute på samme tid af året flere gange, så multifunktion og regulering er nøgleordene.

Din beklædning kan inddeles i inderlag, mellemlag, yderlag og et forstærkningslag. Inderlaget er det du har tættest på huden, og har til funktion at holde dig tør ved at transportere sved væk fra kroppen. Mellemlaget er til for at isolere og skabe et varmt luftlag. Yderlaget er til for at beskytte dig, ved at holde vind og vand ude så du kan holde dig tør og varm. Forstærkningslaget er det du bruger til pauser eller i lejren til at holde dig varm, og kan fx være en varm uldtrøje eller en dunjakke. Hvor vidt du skal bruge lange eller korte underbukser, regnjakke eller vindjakke, fleecetrøje eller dunjakke kommer alt sammen an på dine svar på mine tre indledende spørgsmål.

Min egen tommelfingerregel når jeg pakker beklædning er, at jeg ikke skal pakke mere tøj end at jeg kan have det hele på, på samme tid. Det vil fx sige undertrøje, fleecetrøje, skaljakke og dunjakke. Hvis jeg har et ønske om en fleecetrøje mere eller en fiberjakke til at gå med frem for en vindjakke over fleecetrøjen, så skal denne også kunne være på, ellers må jeg vælge. Fleecetrøjen og vindjakken kan måske gøre det ud for fiberjakken, eller fiberjakken hvis den kan være under skaljakken kan gøre det ud for dunjakken. Men der er ingen grund til at have ”ekstra” med af samme slags beklædning, med mindre det måske er et par ekstra sokker til at sove i eller underbukser fordi det er en meget lang tur uden mulighed for at vaske. Pointen med at sortere det ”ekstra” fra, er for at bære mindre og kunne nyde mere, og samtidig slippe for at skulle træffe for mange valg på tur.

Ofte kan beklædning af ekstremiteter tænkes lidt på samme måde som resten af kroppen, i hvert fald når der er risiko for kulde og vind. Men uanset årstid og destination har jeg handsker og hue med. Hoved og hals er en skorsten og god til at regulere varmen, men også slem til at smide varmen. Hænderne er sammen med fødderne det første sted kroppen skruer ned for blodomløbet når du ikke kan holde varmen, så det er vigtigt at kunne beskytte og varmeforstærke.

 

Overnatning

Når du skal beslutte hvordan du ønsker at overnatte og hvad du medbringer, er min erfaring at det ofte er en smagssag hvad man finder trygt og behageligt. Teltet er en klassiker, og også den version som beskytter dig mest ved både at holde vind og vand ude og samtidigt skabe et lukket rum som kan varmes op og holde insekter og dyr ude. Et værdigt alternativ til teltet er tarpen, som er et engelsk udtryk for en let, stærk og til formålet egnet presenning. Tarpen er meget lettere end teltet og fylder mindre da det kun er et oversejl der beskytter dig fra oven og til dels siderne. Pointen med tarpen er dog at siderne er mere åbne så du får mere luft, lys og udsigt, hvilket kan være en fordel i mere varmt, og mindre blæsende vejr, samt steder uden for mange flyvende insekter.

Sovepose og underlag er det sidste til din overnatning og skal matche nattetemperaturerne samt underlaget. Som oftest vil du opleve mere kulde fra dit underlag end din sovepose, så sørg for at finde et godt underlag som kan isolere dig fra det du ligger på. Fx er et skumunderlag noget af det bedste til at isolere, det vejer meget lidt, fylder til gengæld en del, men kan stort set heller ikke gå i stykker. Hvis du er uheldig med et oppusteligt underlag kan du risikere at det punkterer.

Når du skal vælge sovepose, er dilemmaet altid at skulle vælge mellem dun og fiber. Fiber er billigere og kan bedre klare at blive fugtig, dun er varmere ift vægt og kan holde længere hvis du behandler den godt. For at supplere din sovepose på en kold nat, eller for ikke at investere i soveposer til for mange temperaturspænd er der flere små tips til hvad du kan gøre. Fx kan du sove med noget af dit tøj på i posen, pas dog på at du ikke fylder posen for meget ud, da det er mængden af stillestående luft i posen som skal holde dig varm. Og to tynde poser kan også gøre det ud for en tykkere. Det er vigtigt at huske på, at det er din krop som skal varme den stillestående luft op, så gå aldrig kold i soveposen.

 

Mad og drikke

Uden mad og drikke, duer helten ikke! Det er så sandt, og det kan være afgørende for en god tur at have styr på denne kategori. Det behøver ikke være indviklet, og med få greb kan du gøre det nemt og let. Vand er noget af det tungeste du kan fylde i rygsækken. Det er lidt fjollet at sige, da vand ikke som sådan er tungere end andet da det afhænger af mængden, men vand skal du bruge rigtig meget af, både til at drikke og i din mad, så det er her fokus ligger i denne kategori.

Overvej hvor meget vand du kan finde undervejs på din tur. Det er bedre at fylde op undervejs i en flaske, end at slæbe med fra morgenstunden i en stor vandpose. Vær dog sikker på at vandet i naturen kan drikkes på din vej. I forhold til din mad er vand ofte en stor bestanddel, og derfor tungt at slæbe på hvis det er spiseklart. Du kan derfor overveje at bruge tørrede ingredienser og frysetørret mad. Generelt er det også en god idé at gå efter produkter med et højere fedtindhold da der er mere energi pr gram på denne måde, og du derved minimerer den totale vægt af din mad.

Til tilberedning af din mad skal du være ekstra opmærksom på din destination og hvilken type brændsel du må medbringe hjemmefra eller som alternativ kan fås ved start og undervejs. Du må ikke flyve med gas, til gengæld kan sprit og benzin ofte findes på selv de mest øde steder. Omvendt kræver benzinbrændere øvelse at bruge, sprit er langsomt men sikkert, mens gas er meget brugervenligt og effektivt. Der er fordele og ulemper ved alle typer. Øv dig med din brænder hjemmefra, og prøv at finde ud af hvor meget brændstof du behøver pr dag, så du ikke bærer mere end højst nødvendigt. Noget så simpelt som at bruge låget og være effektiv ved fyring og kogning kan nedbringe mængden af brændstof betydeligt.

 

Sikkerhed og orientering

Tænk altid sikkerhed og risiko når du tager på friluftstur. Det er ikke som sådan farligt at færdes i naturen, men som med alt andet så er der en risiko ved at være aktiv. Min tankegang er altid: Hvad er risikoen for en ulykke, og hvad er det værste mulige udfald ved denne? På samme måde skal du så overveje hvordan du vil slå alarm, hvem du slår alarm til, samt hvilken type hjælp og hvor hurtigt du vil kunne få den. Hvad hvis du ikke selv kan slå alarm, vil nogen på noget tidspunkt så gøre det?

Som minimum bør du have livreddende førstehjælp. For mig indbefatter det en forbinding til at stoppe kraftige blødninger og sportstape til sikring af samme og brud. Derudover sværger mange til et alutæppe for at beskytte kroppen mod kulde og vind og dermed også chok. Jeg er dog fortaler for også at tænke en sovepose eller dunjakke ind som alternativ, da disse gør det samme men bedre. Alutæppet er dog alsidigt og kan også bruges til at ligge i bunden af teltet, beskytte mod regn osv, men som den kan holde din varme ind mod kroppen kan den også holde ydre varme væk fra kroppen! Livreddende førstehjælpsudstyr består også i udstyr som kan holde dig varm og beskyttet ind til du kan få hjælp udefra, fx hvis du brækker et ben og ikke selv kan gå efter hjælp. Her kommer ovennævnte overvejelser ind, ift hvilken type hjælp du kan få og hvor hurtigt. Du kan på nogle ture godt være ude for at skulle vente flere timer på hjælp, og her er hypotermi, dvs nedkøling din største fjende. Så husk et yderlag og et forstærkningslag samt noget at sidde på og evt en vindsæk eller alupose at krybe ind i i dårligt vejr.

Din turs succes afhænger meget af om du kan finde og følge den rute du planlagde hjemmefra. Derfor er det en rigtig god ide at have øvet sig på at orientere sig og måske også kunne navigere under vanskelige forhold, afhængigt af område og årstid. Selvom du følger markerede ruter vil jeg altid mene du bør have kort og kompas med dig på tur. Gør dig bekendt med kortet hjemmefra, og find for eksempel tydelige ting i terrænet på kortet derhjemme, som du kan bruge som opfang på turen. Hvis du for eksempel hjemmefra har fundet de bemandede hytter eller nærmeste befærdede veje i området, så står du meget stærkere i en presset situation undervejs på turen. Øv dig, og få måske hjælp af nogle du kender til at blive bedre til orientere dig i terrænet og på kortet.

 

Hygiejne

Når vi snakker hygiejne bør du som minimum overveje toiletbesøg, tandbørstning og beskyttelse af hud. Afhængigt af hvor lang en tur du skal på, kan vådservietter fx medbringes til at vaske sig lidt. Men det er vigtigt fx at bruge håndsprit efter toiletbesøg for ikke at ende med bakterier i maden, og børste tænder da flere dage uden hurtigt kan give tandproblemer, som er noget af det mest smertefulde og sværeste at rette op på undervejs. Som præventiv førstehjælp bør man bruge solcreme både sommer og vinter, da en solskoldning både er ubehagelig men også kan resultere i dehydrering og sår.

 

Hygge

Til sidst skal du selvfølgelig ikke glemme hyggen og det rare ved at være på tur. Jeg er aldrig så fanatisk omkring at pakke let, at jeg vælger lidt hygge fra. Det vil sige jeg ofte har en lydbog på telefonen eller en lille bog med til aftenerne i teltet eller under stjernerne. Men pas på med ikke at medbringe alt for meget hygge mad eller ligge planer for at læse hele den nye serie af din yndlingsforfatter, for ofte kan der også gå meget tid med bare at sidde ude og nyde synet og stilheden. Hvis du skal bruge meget tid i lejren, enten fordi det er en stor del af turen for dig eller fordi der er mange mørke timer, så er jeg selv fan af en stol!

 

Til sidst

Nu har jeg givet dig en kort gennemgang af de kategorier som bør være basis for en hver pakning til en friluftstur. Du skal selvfølgelig også huske en rygsæk at bære det hele i, og her kan det ikke understreges nok hvor vigtigt det først og fremmest er at den sidder godt på DIG. Vælg en som passer i størrelsen også, så den ikke bliver slasket når den er halvtom, eller som er for lille så du har ting hængende uden på. Begge dele er ubehageligt at gå med.

Jeg vil de næste måneder gå endnu mere i dybden med hver kategori, og give dig eksempler på nogle konkrete stykker udstyr, samt hvordan du hver gang kan blive bedre til at udvælge dit udstyr så du ikke kommer til at bære for meget som du ikke får brug for.

Og til sidst vil jeg blot sige at jeg personligt selv pakker ved at gennemgå alt mit udstyr fra A til Z, og på den måde gennemgå hvad jeg har og kunne få brug for til den unikke tur jeg er ved at pakke til. Men en pakkeliste er et godt værktøj til vejledning og som udgangspunkt for at få en god tur.

About Kristian Torp

Turleder, stifter og medindehaver
Kristian er en erfaren turleder og dygtig underviser med et fantastisk øje for gæstens kompetenceudvikling. I Nordisk Friluftskompani står Kristian bl.a. for produktudvikling, organisering af ture, salg og markedsføring. Du kommer især til at se ham på fjeldski, i packraft, på cykel og i vandresko.

Kommenter med Facebook