Få vores Guide til vinterfriluftsliv
Du tilmelder dig samtidig vores nyhedsbrev.
Tilmeld mig!

ownrisk1

Sikkerhed på tur – hvad har vi i rygsækken?

Udgivet af

At færdes i naturen er ikke farligt, men ligesom i hverdagen kan der ske uheld. Forskellen på tur er at uheldet kan ske langt fra andre mennesker som kan yde hjælp, eller uden for rækkevidde af mobilsignal eller hørelse. Derfor bør man tage sig nogle forholdsregler når man både planlægger og gennemfører sin tur.

Afhængigt af længden på den tur man planlægger og hvor langt væk fra civilisationen man har tænkt sig at færdes, bør disse forholdsregler fylde mere eller mindre. Jo længere tid man ved et uheld skal bruge på at slå alarm, samt jo længere tid man kan forvente det tager hjælpen at nå frem på, jo mere bør man medbringe af udstyr, for at kunne klare sig på egen hånd i løbet af denne ”ventetid”. Om man færdes alene eller i en gruppe har også indflydelse på både forholdsregler og medbragt udstyr, og til sidst er der selvfølgelig også forskel på, om det er en privat tur eller en kommerciel planlagt tur, som vi bruger meget tid og energi på.

Derfor vil jeg i dette blogopslag starte med at skrive lidt om, hvad du som privat person kan gøre dig af overvejelser inden afgang, samt hvad du med fordel kan medbringe alt afhængig af lokation og gruppe størrelse. Til slut vil jeg også fortælle lidt om vores overvejelser i Nordisk Friluftskompani når vi planlægger og gennemfører kommercielle ture, samt hvad vi medbringer i rygsækken.

Når du trygt sidder derhjemme i god tid før afgang og planlægger din tur, er det faktisk her du kan skabe dig de bedste forudsætninger for en god afslutning på en eventuel ulykke. Fordi du nemlig derhjemme har god tid og kan

bruge tid på overvejelser, er det nu du skal overveje alle tænkelige scenarier, fra dårligt vejr, udstyrsvigt og deciderede ulykker både store som små. Ved hvert scenarie bør du så finde på en løsning eller alternativ rute. Hvad bør du medbringe for at løse problemet, eller hvilken vej kan du gå for at gøre turen kortere eller lettere. Det er meget nemmere fx at sidde og nærstudere kortet indenfor med en kop kaffe end udenfor i stormvejr i mørke! Under alle omstændigheder vil jeg anbefale dig at lave en turplan hjemmefra hvor du beskriver og eventuelt tegner din planlagte rute ind, samt afvigelser hvis det går dårligere end forventet fx pga. vejret. Det kan også være en plan for hvis det går bedre end forventet og der bliver mulighed for noget ekstra. Dette betegner vi som A og B planer hvor A-planen er dit første valg af rute og B-planer er med afvigelser og ændringer fra A-planen. Som afslutning på selve turplanen kan man også lave en C plan. C planen er til brug i nød og skal indeholde information om nødhytter, nemmeste vej ud hvis turen skal afbrydes, samt hvor du kan søge hjælp eller støtte.

Udover en turplan bør du både medbringe førstehjælpsudstyr og reparationsudstyr. Hvilket og hvor meget afhænger igen af turens længde, terræn, miljø og aktiviteten. Skal du vandre kan det være smart at have ekstra snørebånd med, skal du cykle bør du have ekstra slanger og kædeled med osv. Jo længere din tur er, jo mere bør du regne med kan gå i stykker, og jo mere ærgerligt er det også at måtte afbryde turen pga. udstyrsvigt, da investeringen i tid og kræfter ofte er det større. Førstehjælp kan næsten tænkes på samme måde, men bør relateres endnu mere til hvor nemt det er at få hjælp. Som beskrevet tidligere bør du have mere førstehjælp med jo længere du skal vente. Dette kan så være ved at medbringe kraftigere plastre og bandager, ekstra mad og vand, samt ly og varme som fx et alutæppe til en kort tur og en sovepose med bivuakpose til en længere tur. Når vi planlægger kommercielle ture gør vi brug af en risikoanalyse, som er ovenstående blot i struktureret form. Denne risikoanalyse tager udgangspunkt i tre spørgsmål:

  • Hvilken uønsket hændelse og konsekvens kan vi forestille os?
  • Hvad er årsagen til denne uønskede hændelse?
  • Hvilke tiltag kan vi gøre for at mindske risikoen for denne hændelse/hvilke tiltag kan vi gøre for at mindske konsekvensen af denne uønskede hændelse?

 

 

Hvad lægger vi vægt på inden afgang hos Nordisk Friluftskompani?

Hos Nordisk Friluftskompani laver vi denne analyse af hver enkelt aktivitet vi udbyder og fører det ind i et skema for hver tur vi tager på. Det er et konkret værktøj som på en struktureret måde sørger for, at vi og vores turvejledere har overvejet alle tænkelige scenarier. Dette opfølges derefter med tiltag for at mindske risikoen for at de opstår, samt overvejelser omkring hvordan og med hvilke redskaber vi kan mindske konsekvensen i tilfælde af de opstår alligevel. Læs mere om risikovurdering og konsekvenstænkning på tur her.

Udover denne risikoanalyse tilføjer vi også i vores turplan, hvilket specifikt udstyr vi medbringer i både vores reparationssæt og førstehjælpssæt. Det fremgår også af turplanen hvem vi bør ringe til i forskellige nødstilfælde og hvor vi kan søge lokal hjælp, hvis vi ikke behøver decideret redningstjeneste. Ofte kan man fx om vinteren få kontakt til en lokal snescooterkører via nærmeste hotel eller fjeldstue, hvis det fx blot drejer sig om en brækket ski.

En af de største pointer ved al denne forberedelse er at det bliver nemmere at håndtere situationerne derude, da man på forhånd har taget stilling til ens handlemuligheder, samt er meget bevidst om hvad man har medbragt og hvorfor, da det blev gennemgået i god tid inden afgang, og ikke blot få timer inden man pakkede tasken. Der er også en mindre risiko for at glemme ting når listerne og turplanen er lavet i god tid, hvor man kan gå til og fra for at tilføje eller fjerne ting fra listen. En anden pointe er at disse turplaner, lister og risikoanalyser med fordel kan deles og efterlades derhjemme hos nogen som kan tænkes at følge med i ens tur. De kan nemlig være af stor hjælp i tilfælde af en stor ulykke eller hvis man ikke når hjem til tiden eller ikke giver lyd fra sig som aftalt. Da disse personer ved hvor du har tænkt dig at færdes, samt hvad man har medbragt, gør det det meget lettere og mere effektivt ved en eventuel redningsaktion, da redningstjenesten da både ved hvor de skal lede og hvor meget de kan regne med du selv kan klare inden deres ankomst.

Hvad har vi med i rygsækken hos Nordisk Friluftskompani?

Udover at have lavet en turplan og en risikoanalyse for hver tur vi laver hos Nordisk Friluftskompani, så har vi også altid et bestemt indhold i vores rygsæk, hvad enten det er en dagstur eller længere ture. Mængden af reparationsudstyr og førstehjælpsudstyr kan variere alt efter aktivitet, miljø og gruppe, men der er selvfølgelig altid et minimum som vi kan løse de fleste situationer med.

Vi har hos Nordisk Friluftskompani besluttet altid, på alle ture, at have en InReach med, som er en GPS styret nødsender (emergency beacon), og som også fungerer som en GPS og har topografisk kort. Pointen er at den kan bruges uden for mobildækning. Derudover er det muligt at kommunikere via sms og e-mail. Det betyder fx at vi på fjeldet kan bede kontoret om en opdateret vejrudsigt, eller give besked om at vi kommer senere hjem end forventet.

Med os har vi selvfølgelig også altid mobiltelefon, da det er den nemmeste og hurtigste måde at ringe efter hjælp og kommunikere på, hvis der er mobildækning. Da både InReach, GPS og mobil bruger strøm er det også et must at have en powerbank med så vi kan lade det elektroniske udstyr op undervejs.

Som nødudstyr bruger vi også at have et skumliggeunderlag og en vindsæk med på tur. Et skumunderlag er noget af det bedste og sikreste når det gælder isolation, og det er samtidig dejligt at sidde på i frokostpausen. Vindsækken er en stor vind- og vandtæt pose, at sammenligne med det yderste af et telt. Den er igen god i nød for at skærme gruppen og give noget varme, samt noget ro til fx at læse kort, men også i dårligt vejr til at holde pause i.

Andet udstyr som ofte befinder sig i rygsækken er ekstra væske og energi, kontaktoplysninger på skrift, pandelampe samt årstids- og aktivitetsspecifikt udstyr som sovepose, kasteline, ekstra handsker, ekstra googles, vandtætte poser etc.

Vi har selvfølgelig også altid et førstehjælpskit i tasken, det svinger dog hvor indholdsrigt dette er. På korte ture vil jeg kun have det allermest nødvendige med, det vil sige til livreddende førstehjælp som enkeltmandsforbindinger til at stoppe kraftige blødninger, samt sportstape til at sikre blødninger, brækkede lemmer og forstuvninger. Ved længere tur og mere krævende terræn vil jeg begynde at tilføje plaster og vabelplaster, smertestillende, sårstrips og fx til overnatningsture med brug af gas- eller multifuel brændere, vil jeg også tilføje brandsårssalve og forbindinger. I forlængelse af brandsår er det også vigtigt at huske solcremen, dette kan være ganske alvorligt hvis ikke behandlet i længere perioder, samt give anledning til andre lidelser som solstik og dehydrering.

Husk at væske og energi også er en del af førstehjælpskittet! Sukker er en vinder uanset, hvis nogen skulle være diabetikker eller bare blive træt. Ved en alvorlig ulykke hvor de involverede kan være på vej i chok er sukker også godt. I småtingsafdelingen kan der være ting som pincet, negleklipper, vaseline osv.

Til slut bør du også overveje hvilket og hvor meget reparationsudstyr du bør medbringe. Igen har din distance fra hjælp og længden på din tur noget at sige, men en rygsæk er meget ubehagelig uden et fungerende hoftebælte og fodtøj uden snørebånd. På samme måde kan det være alvorligt hvis din regnjakke ikke er vandtæt pga. en flænge i nakken, så gaffatape eller bedre er næsten altid med i rygsækken hos mig også! Cykelslanger, snetrenser og skistave er aktivitetsspecifikt udstyr sammen med fx lim til en revne i packraften.

Mit bedste råd er at have forberedt din navigation, det vil sige at have planlagt og sat dig ind i hvor du ønsker at bevæge dig hen. Desuden bør du have forberedt dig på, at der helt sikkert vil være uønskede hændelser undervejs. Du bør dog ikke nødvendigvis medbringe udstyr til den værst tænkelige situation, hvis denne er højst usandsynlig, det vil faktisk bare øge risikoen på din tur. Dette skal forstås på en sådan måde, at medbringer du for meget, bliver du både langsommere og mere fysisk udmattet af at bære en større vægt – som dermed gør det mere sandsynligt at falde, gå langsommere eller træffe dårlige beslutninger. Så det kan være et argument for at bruge mere tid på overvejelse før afgang, end kræfter undervejs på at bære – og medbring aldrig udstyr som førstehjælp og nødudstyr du ikke kan finde ud af at bruge!

About Kristian Torp

Turleder, stifter og medindehaver
Kristian er en erfaren turleder og dygtig underviser med et fantastisk øje for gæstens kompetenceudvikling. I Nordisk Friluftskompani står Kristian bl.a. for produktudvikling, organisering af ture, salg og markedsføring. Du kommer især til at se ham på fjeldski, i packraft, på cykel og i vandresko.

Kommenter med Facebook